Nieuwsbericht

Spam? Nee, we hebben écht je hulp nodig donor!

30 oktober 2019

Wij zoeken intensiever contact met de donors. Om de bloedvoorraad op peil te houden, én om nieuwe donors te werven.

“Waarom e-mailt en smst Sanquin mij ineens zo vaak?” Die vraag kregen wij van een oplettende donor. Een goede vraag, die een goed antwoord verdient: het klopt, de afgelopen maanden zoeken wij intensiever contact met donors om ons te helpen om over voldoende en veilig bloed en plasma te beschikken. Dat blijkt een hele klus en dus vragen wij onze donors om hulp.

Sanquin benadert jou als donor ineens veel vaker dan in voorgaande jaren. Per sms: “Help de bloedvoorraad is laag: kom nu geven!” En in de zomer: “Denk om ons, zo vlak voordat je op vakantie gaat”. Of wat dacht je van een nieuwsbrief met informatie rondom bloedgeven tijdens Wereldbloeddonordag. Maar liefst 180 duizend donors kregen deze e-mail.

Kerstdagen en vakanties

Door weer en wind kom jij naar onze afnamelocaties. Maar ook tijdens de bloedhete zomer. Rondom de kerstdagen. Vlak voor vakanties, of zelfs tijdens vakanties in eigen land. Ongelooflijk mooi! We rekenen echt op je en het blijkt een ingewikkelde klus te zijn om in deze 24/7-maatschappij voldoende bloed en plasma in te zamelen. Zeker als je beseft dat 1 op de 4 mensen ooit een bloed- of plasmaproduct in zijn of haar leven nodig heeft en ‘slechts’ 1 op de 50 mensen ook daadwerkelijk doneert.

Donor-werft-donor

Maar we hebben jou niet alleen nodig om onze bloedvoorraad op peil te houden. Wist je dat we 40 procent van onze nieuwe donors werven via donor-werft-donor? Dus door jouw inzet; jij die een vriend, collega of sportmaatje inspireert om ook donor te worden. In onze digitale communicatie zullen we je de aankomende tijd aansprekende handvatten bieden om nog eens goed om je heen te kijken … “Kun jij nog een bekende verleiden om donor te worden?” We hebben immers nieuwe donors nodig om de bloedvoorziening continuïteit te kunnen bieden.

Zijn ze daar nu alweer?

Dus als je kijkt naar onze intensieve digitale communicatie met donors zouden we willen zeggen: we spammen je niet, we proberen samen met jou mensenlevens te redden. Daarom onze excuses als je soms denkt “zijn ze daar nu alweer?!” Weet dan dat we genoodzaakt zijn om op deze manier te communiceren: samen strijden we voor een beter leven van de patiënt in Nederland. Met jouw vrijwillige gift helpen wij met elkaar wel 80 duizend patiënten per jaar. (En natuurlijk kun je je ten alle tijden afmelden voor de nieuwsbrief of andere communicatie die niet over jouw donatie gaat.)

Dank voor je begrip.