De laatste verbeteringen in onze communicatie

Misschien is het je al opgevallen: je krijgt de laatste tijd wat vaker berichten van ons. Om je te herinneren aan een gemaakte donatieafspraak bijvoorbeeld, of om je te vragen een nieuwe afspraak te maken. We werken hard aan actievere en meer op maat gemaakte donorcommunicatie. Prettiger voor jou, én het laat de plasma-inzameling beter verlopen.

Wist je dat iedere week bijna 20 procent van de plasmadonors op het laatste moment een donatie afzegt of verzet? En dat 5 tot 7 procent zelfs zonder enig bericht niet komt opdagen? Dat zijn ongeveer 1.500 donors per week!

Natuurlijk heeft iedereen goede redenen om op het laatste moment te besluiten niet langs te komen. Misschien is er opeens wat tussengekomen. Of had je de afspraak niet goed in je agenda genoteerd. Maar voor ons is het heel lastig dat mensen zo laat afzeggen, of zelfs helemaal niets van zich laten horen. Het betekent dat er afnamestoelen leeg blijven, waar we niet 1,2,3 andere donors voor kunnen krijgen. Niet op zo’n korte termijn. Dat maakt de plasma-inzameling minder efficiënt.

Betere reis voor jou als donor

Om de plasma-inzameling te verbeteren, werken we aan een beter verloop van de donor journey. Dat is de ‘reis’ die jij als plasmadonor maakt vanaf het moment dat je besluit te komen doneren tot aan het moment dat je de bloedbank weer uit loopt. Goede communicatie is een belangrijk onderdeel van die reis. Heb je een afspraak gemaakt om te doneren? Dan sturen we je een afspraakbevestiging per e-mail. Om je bijtijds te helpen herinneren aan je afspraak, sturen we een dag vóór de geplande datum een sms-berichtje naar je. Nieuw is dat we nu ook vijf dagen vóór de afspraak een e-mailbericht ter herinnering sturen. We sturen dan ook vast de barcode mee die je bij aankomst bij de balie kunt laten scannen.

Bericht na uitstel

Ben je uitgesteld van donatie, of heb je zelf aangegeven een tijdje niet te doneren om bepaalde redenen? Dan is het lastig om zelf bij te houden wanneer je weer wél mag langskomen. Wij helpen je door een bericht te sturen vanaf het moment dat je weer mag doneren.

Minder bellen

75 procent van de plasmadonors maakt meteen tijdens het bezoek aan de bloedbank een afspraak voor de volgende keer. De andere 25 procent bellen we na en sturen we een reminder of ze weer een afspraak willen maken. Sommige donors hebben aangegeven dat ze te vaak gebeld en gemaild worden door ons. We gaan de frequentie van onze communicatie aanpassen naar aanleiding van deze feedback van donors.

Gebruiksvriendelijker

Ook op andere manieren proberen we onze communicatie met jou te verbeteren. Zo hebben we de teksten van onze e-mails en de website wat prettiger leesbaar gemaakt. De formulieren op onze website zijn ingekort en gebruiksvriendelijker geworden. En ja, ook de MijnSanquin-portal gaan we aanpassen. We krijgen best vaak feedback over deze service, die op sommige punten wat onvriendelijk is in het gebruik. In 2022 verwachten we een nieuwere en gebruiksvriendelijkere MijnSanquin-omgeving te lanceren.

We doen het samen met jou

Al deze veranderingen bedenken we in overleg met donors. We vragen regelmatig feedback aan donors en testen onze aanpassingen ook bij hen. Want donors zijn de echte gebruikers en weten het beste wat er beter kan. Wil jij ook een idee, tip of ervaring met ons delen? Vul dan het contactformulier op onze website in. We horen ook graag van jou!

28 september 2021