Sanquinnovate en Thuja kondigen samenwerking aan

Sanquinnovate en Thuja maken vandaag (15 juni 2021) bekend dat ze samenwerkingsovereenkomst voor de duur van vijf jaar hebben getekend.

Sanquinnovate is Sanquin's technologievalorisatie- en bedrijfsontwikkelingstak, die nieuwe therapieën en diagnostiek creëert om oplossingen op het gebied van hematologie, immunologie en oncologie te bieden. Thuja is een durfkapitaalfondsbeheerder die investeert in biowetenschappelijke innovaties in een vroeg stadium met een groot potentieel voor impact op de gezondheidszorg. In het kader van de overeenkomst zullen Sanquinnovate en Thuja gezamenlijk projecten en bedrijfsplannen met betrekking tot nieuwe therapieën en diagnostiek evalueren, waarbij inzichten en ervaring worden gecombineerd. Het doel van de samenwerking is om excellente wetenschappelijke projecten uit te laten groeien tot startende bedrijven, om belangrijke nieuwe medicijnen en diagnostica te ontwikkelen.

Michel Briejer, Managing Partner bij Thuja: "We zijn zeer verheugd over de nauwere samenwerking met Sanquinnovate. Sanquin heeft een lang en sterk wetenschappelijk trackrecord in de bloedwetenschap, in het bijzonder op het gebied van hematologie, immunologie en oncologie. Bij Sanquin Research werken tal van topwetenschappers en artsen, die veel belangrijke uitvindingen hebben gedaan en nog steeds doen. We zijn vereerd dat we onze expertise kunnen benutten om de beste ideeën te faciliteren met kapitaal, en zo te helpen waarde te creëren voor patiënten."

"Deze formele samenwerking met Thuja is een belangrijke stap voor ons", zegt Pieter de Geus, algemeen directeur van Sanquinnovate. "Met de meer dan 200 wetenschappers die binnen Sanquin werken, bedrijven we toonaangevende wetenschap die zich kan vertalen in belangrijke innovaties voor nieuwe medische toepassingen. Met de vroege input en hulp van Thuja geloven we dat we de beste projecten kunnen stimuleren om succesvol te worden."

In de afgelopen jaren hebben Sanquinnovate en Thuja al samengewerkt om Alveron Pharma te creëren, dat in 2019 werd opgericht. Alveron ontwikkelt nieuwe medicijnen waarmee artsen levensbedreigende bloedingen kunnen behandelen bij patiënten die antistollingsgeneesmiddelen gebruiken.

15 juni 2021