Organisatie

Sinds 2024 werkt Sanquin onder een nieuwe structuur, waarin de volledige organisatie binnen Stichting Sanquin – ingedeeld in 11 afdelingen – onder een Raad van Bestuur (RvB) valt. De voormalige divisies (Bloedbank, Research & LabServices en Concernstaf & Concerndiensten) zijn opgeheven. De 11 afdelingen bestaan uit clusters van activiteiten die door de organisatie heen lopen.  

Organogram

Organogram Stichting Sanquin 2025
Organogram Stichting Sanquin 2025
Organogram Sanquin Health Solutions Group b.v. 2025
Organogram Sanquin Health Solutions B.V. 2025

Advies en toetsing

Binnen Sanquin zijn de volgende adviesraden en toetsingscommissies actief:

Jaarverslagen

In onze jaarverslagen blikken we terug op het voorafgaande jaar en leggen we verantwoording af over onze activiteiten en financiën. Hierin lees je wat we hebben bereikt voor patiënten, donors en de samenleving als Stichting, bij het Sanquin Research Fund, en binnen Sanquin Health Solutions.  

Jaarverslag 2024

Archief jaarverslagen  

Zie voor de jaarverslagen van de laatste 5 jaar het archief jaarverslagen.

ANBI status

Stichting Sanquin (het gedeelte dat zich richt op de publieke sfeer) heeft de ANBI-status toegekend gekregen. ANBI staat voor een Algemeen Nut Beogende Instelling. De ANBI-status heeft zowel voor de organisatie fiscale voordelen als voor de Nederlandse belastingbetaler die een gift, bijvoorbeeld een schenking, doet aan die organisatie.

Een ANBI draagt op de een of andere wijze bij aan het algemeen nut. Het kan een goed doel, een culturele of een wetenschappelijke instelling zijn, maar bijvoorbeeld ook een kerk of organisatie met een bepaalde levensbeschouwing. Een ANBI moet 90% van haar inzet richten op het algemeen belang, mag niet bedoeld zijn om winst te maken en moet voldoen aan eisen van integriteit. Verder mag een ANBI ook niet teveel vermogen hebben en zijn er strikte regels voor onkostenvergoedingen. Daarnaast moeten kosten en bestedingen redelijk in evenwicht zijn.

ANBI-publicaties