Sanquin zet eerste stap naar duurzame productieprocessen

15 november 2016

Persbericht - In samenwerking met de Europese Commissie en Waternet zet Sanquin de eerste stap naar duurzame farmaceutische productieprocessen. Gewonnen drinkwater is in de winter extra koud en Sanquin kan deze kou goed gebruiken om productieprocessen te koelen.

Als onderdeel van het project City-Zen is dit een innovatief demonstratieproject om energie te besparen bij de productie van geneesmiddelen. Het koelen van processen en ruimtes kost veel energie en wordt op deze manier duurzaam opgelost. De voorzitter van de Raad van Bestuur van Sanquin geeft samen met een medewerker van de Europese Commissie ter plekke het startsein. Op deze plek komt een leiding die de drinkwater-infrastructuur verbindt met het gebouw waar Sanquin geneesmiddelen produceert. Niet eerder ter wereld is er op deze schaal gebruik gemaakt van de drinkwater-infrastructuur om dergelijke processen te koelen.

450X290-Sanquin-project-drinkwater-als-koelwater

Sanquin zorgt op not-for-profit basis voor de bloedvoorziening in Nederland. Zij kan dat dankzij de honderdduizenden donors die vrijwillig bloed geven. De donors zijn het hart van de organisatie. Kernactiviteit is een veilige en efficiënte productie en levering van bloedproducten en plasmageneesmiddelen voor de behandeling van patiënten. Door onderzoek onderhoudt en vergroot zij haar kennis over bloed en transfusiegeneeskunde. Deze kennis stelt Sanquin in staat ziekenhuizen en behandelaren, te adviseren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling Corporate Communications van Sanquin. T 020-512 7077.