Sanquin eerste nationale centraal diagnostisch laboratorium met nieuw keurmerk

1 oktober 2014

Persbericht - De diagnostische laboratoria van Sanquin Bloedvoorziening zijn geaccrediteerd volgens de nieuwste internationale kwaliteitsnorm voor medische laboratoria (ISO 15189:2012). De Raad voor Accreditatie besloot het keurmerk toe te kennen na intensieve inspecties van de Sanquin-locaties in Amsterdam, Dordrecht en Groningen. Sanquin is daarmee het eerste nationale centrale laboratorium in Nederland dat voldoet aan de nieuwe norm.

In de diagnostische laboratoria van Sanquin worden patiëntenmonsters onderzocht die ziekenhuizen en huisartsenlabs uit heel Nederland insturen. Ook wordt bloed van donors gescreend op de aanwezigheid van virussen. Sanquin had tot nu toe verschillende accreditaties: in de regio Groningen en Dordrecht een nationale CCKL accreditatie, naast de oude ISO15189 accreditatie voor medische labs uit 2003. De laboratoria in Amsterdam hadden eveneens een CCKL accreditatie en daarnaast de ISO17025 accreditatie voor algemene laboratoria.

Nationale primeur

Sanquin is in Nederland het eerste nationale centrale laboratorium dat geaccrediteerd is volgens de nieuwste versie van de ISO-norm 15189:2012. Deze internationale norm specificeert de eisen die gelden voor kwaliteit en competentie in medische laboratoria.
Kwaliteitsmanager Stephanie Ágoston: “Het is voor ons vanzelfsprekend dat we voorop lopen op gebied van veiligheid en kwaliteit. Sanquin wil alleen het beste voor haar klanten, en daarmee voor Nederlandse patiënten. De nieuwe ISO15189 norm sluit daarop uitstekend aan omdat deze een proactieve houding vereist, gericht op voortdurende verbetering van processen.”

Klinische studies voor farmaceutische industrie

Jeroen de Wit, vicevoorzitter van de Raad van Bestuur van Sanquin, is trots dat Sanquin straks als een van de eerste laboratoria voldoet aan de nieuwe ISO 15189-norm. “Deze accreditatie komt goed van pas. Het kwaliteitssysteem is meer patiëntgericht, geeft vertrouwen bij inzendende laboratoria en is van groot nut bij het verwerven van contractdiagnostiek, bijvoorbeeld bij klinische studies voor de farmaceutische industrie. Op dat vlak wil Sanquin zichzelf beter in de markt zetten, ook internationaal. De ISO 15189-accreditering sluit dus uitstekend aan bij onze ambitie om op alle vlakken bij de kopgroep te horen en ook internationaal te groeien.”

Over Stichting Sanquin Bloedvoorziening

Sanquin zorgt voor de bloedvoorziening in Nederland. Zij kan dat dankzij de honderdduizenden donors die vrijwillig bloed geven. De donors zijn het hart van de organisatie. Kernactiviteit is een veilige en efficiënte productie en levering van bloedproducten voor de behandeling van patiënten. Door onderzoek onderhoudt en vergroot zij haar kennis over bloed en transfusiegeneeskunde. Deze kennis stelt Sanquin in staat ziekenhuizen, behandelaren, te adviseren. In het werk van Sanquin staan de beginselen van het internationale Rode Kruis, kwaliteit en servicegerichtheid, centraal. Sanquin is een organisatie van, voor en door mensen.