Nederlands bloed niet besmet met tropische parasiet

8 maart 2016

Persbericht - Onderzoek van Sanquin en het Academisch Medisch Centrum (AMC) wijst uit dat de ziekte van Chagas niet voorkomt bij Nederlandse donors. Sanquin zal bloeddonaties daarom niet routinematig gaan testen op aanwezigheid van deze infectie en wijkt daarmee af van het advies van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) en de Raad van Europa. Dat schrijven de onderzoekers vandaag in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.

De ziekte van Chagas wordt veroorzaakt door een parasiet en komt op grote schaal voor in Latijns-Amerika. De WHO en de Raad van Europa hebben zorgen over de veiligheid van bloed van donors die zijn geboren in Latijns-Amerika of daar langere tijd hebben gewoond. Ook het bloed van donors van wie de moeder afkomstig is uit Latijns-Amerika baart zorgen, omdat de infectie van moeder op kind kan worden overgedragen tijdens de zwangerschap.

De tropische parasiet kan jarenlang ongemerkt in het bloed aanwezig zijn en daarna ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken. Vast staat ook dat de parasiet via bloedtransfusie kan worden overgedragen. Daarom wordt alle donorbloed in Latijns-Amerikaanse landen getest. Ook België, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk hebben een test ingevoerd om overdracht via transfusie te voorkomen.

De onderzoekers van Sanquin en het AMC stellen vast dat de ziekte van Chagas niet voorkomt bij Nederlandse bloeddonors. Aan meer dan 200.000 donors werd gevraagd naar risicofactoren. Ruim 1300 donors bleken een verhoogd risico te hebben en werden in het laboratorium van Sanquin getest. Gezamenlijk brachten zij maar liefst 8000 jaar door in Latijns-Amerika. Tot verrassing van de onderzoekers was geen enkele donor besmet met de parasiet.

Het onderzoek is gepubliceerd door het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE. De volledige publicatie is online beschikbaar: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0151038.

Stichting Sanquin Bloedvoorziening zorgt voor de bloedvoorziening in Nederland. Zij kan dat dankzij de honderdduizenden donors die vrijwillig bloed geven. De donors zijn het hart van de organisatie. Kernactiviteit is een veilige en efficiënte productie en levering van bloedproducten voor de behandeling van patiënten. Door onderzoek onderhoudt en vergroot zij haar kennis over bloed en transfusiegeneeskunde. Deze kennis stelt Sanquin in staat ziekenhuizen, behandelaren, te adviseren. In het werk van Sanquin staan kwaliteit en servicegerichtheid centraal. Sanquin is een organisatie van, voor en door mensen.

Noot voor de redactie

Met vragen kunt u terecht bij de afdeling Corporate Communications van Sanquin, Robert Heckert, 020-512 7077