Terug naar overzicht

Hart voor de patiënt

Als je leven afhangt van een geneesmiddel, of als je genoodzaakt bent het je leven lang te gebruiken, wil je graag weten wat je precies gebruikt. Ook roept de grondstof waarvan onze geneesmiddelen zijn gemaakt, een grote betrokkenheid op: plasmageneesmiddelen zijn van een biologische grondstof – plasma – gemaakt, dat door donors is gegeven en waar eventueel risico’s op overdraagbare infecties aan vast zitten. Logisch dus dat patiënten alles willen weten over onze producten, hoe ze gemaakt worden en hoe veilig ze zijn. Vanuit Sanquin geven we daar graag gehoor aan.

Onze betrokkenheid houdt niet op zodra een geneesmiddel onze fabriek verlaat. Want hoe de patiënt dat geneesmiddel ervaart, of er verbetering mogelijk is en of er vragen over zijn, is allemaal belangrijke informatie. Daarom proberen wij zo goed mogelijk contact met patiënten te onderhouden.

Bijpraten

Dat doen we onder andere door contact te hebben met verschillende patiëntenorganisaties. Als we wijzigingen in onze producten doorvoeren, of bijvoorbeeld nieuwe veiligheidsmaatregelen moeten nemen, praten we hen bij. Eén keer per jaar organiseren we een rondetafelbijeenkomst waarvoor we alle betrokken patiëntenorganisaties uitnodigen. De bedoeling van die bijeenkomsten is om een blik te geven op de organisatie en feedback te ontvangen op onze dienstverlening. We willen vanuit Sanquin zo transparant mogelijk zijn en antwoord geven op vragen die patiënten hebben over onze geneesmiddelen.
Verder helpen we patiëntenorganisaties – op verzoek – met activiteiten zoals voorlichtingsbijeenkomsten of -uitgaven. Onlangs hebben we een interessant boek uitgegeven over behandeling van hemofilie in Nederland, een verhaal van succes en tegenslag.

ThuisService

Een ander voorbeeld van onze betrokkenheid is de oprichting van de Sanquin ThuisService. Patiënten moeten geneesmiddelen veelal inspuiten. Dat willen we zo goed mogelijk begeleiden. Dankzij de ThuisService kunnen mensen in hun eigen omgeving behandeld worden, of soms zelfs de geneesmiddelen zelf inspuiten. Onze ThuisService-coördinatoren stemmen met de patiënt af hoe de behandeling kan worden uitgevoerd.

Spelregels

Bij al deze activiteiten moeten we wel rekening houden met de spelregels vanuit de overheid voor reclame. We mogen patiënten informeren over onze producten, maar we mogen er geen reclame voor maken. Reclame maken mogen we alleen richting de arts, die dat ook op waarde kan schatten. Dus mag ik een hemofiliepatiënt wel vragen: ‘Hoe gaat het met de toediening van de middelen? Hebt u nog wensen?’ Maar ik mag niet zeggen dat Sanquin het beste product heeft. Wij hebben daar geen problemen mee; we proberen op een juiste manier met patiënten om te gaan, met inachtneming van alle regels.

Ruud Zoethout is marketingmanager bij de divisie Plasmaproducten

Terug naar overzicht