Terug naar overzicht

De campagne #MissingType

Datum
16 augustus 2016

24 bloedbanken in 21 landen hebben de handen ineengeslagen en een campagne gelanceerd om wereldwijd meer bloeddonors te werven: #MissingType.

Beroemdheden uit de hele wereld steunen de Missing Type campagne, maar ook Nederlandse bedrijven en organisaties ondersteunen de campagne. Dit doen zij door in hun logo’s, websites, social media, gevelverlichting, straatnaamborden, auto-bestickering enzovoorts tijdelijk de letters A, B en O (de ‘missing’ bloodtypes) uit bedrijfsnamen te laten wegvallen met de vermelding #MissingType. Sanquin heeft voor de campagne een online tool ontwikkeld, waarbij de letters van de A, B en O tijdelijk uit de website of nieuwsbrief van de organisatie verdwijnen.

In Nederland worden de A’s in Iamsterdam op het Museumplein tijdelijk afgedekt en zullen BAM en het Amsterdams Concertgebouw op hun gevel de letters A, B en O weglaten. Vele ziekenhuizen en bedrijven als Corpus, Dura Vermeer, Topbloemen en de Keukenloods ondersteunen de campagne met eigen acties. Internationaal sluiten in verschillende landen onder andere Lloyds, Coca Cola, Microsoft, Boots en Samsung ook aan.

Wat kun jij doen voor #MissingType?
Wil je de campagne steunen, dan kan dat door op je social media-accounts de letters A, B en O uit je naam te vervangen door een underscore (laag streepje). Bekijk en deel de videoproductie ‘talking heads’ waarbij patiënten vertellen hoe een bloedtransfusie hun leven heeft gered. Ook kun je foto’s van de #MissingType campagne die je tegenkomt (bijvoorbeeld op straat) posten, liken of delen.

Terug naar overzicht